Cookieless Future: Budoucnost bez cookies je tady

Cookieless Future: Budoucnost bez cookies je tady

2. 7. 2024 | Zuzana Šestáková

Co jsou cookies 3. stran?

Cookies třetích stran jsou soubory, které se ukládají do počítače návštěvníka webu a slouží k sledování jeho chování v prohlížeči. Slouží hlavně k  marketingovým kampaním, personalizaci obsahu a měření návštěvnosti webových stránek. Prohlížeče jako Safari, Brave a Firefox blokují cookies už delší dobu. Největší tržní podíl však má Google Chrome (celosvětově 66,13%), který zatím blokování cookies třetích stran nezavedl, ale v plánu to bylo na rok 2024.

Z jakého důvodu končí cookies třetích stran?

Hlavním důvodem konce cookies třetích stran jsou rostoucí obavy o bezpečnost dat a soukromí uživatelů. Uživatelé si stále více uvědomují, že při pohybu na internetu zanechávají digitální stopu, a proto požadují větší kontrolu nad svými osobními údaji, aby zabránili jejich zneužití.

Co vše bude ovlivněno koncem cookies třetích stran?

Jakmile reklamní systémy nebudou schopny kvůli absenci informací vyhodnocovat chování uživatelů, sníží se dosah reklam a možnost přesného cílení. Reklamy přestanou být tak efektivní jako byly dosud.

Existuje několik řešení, ale i tak musíte počítat s poklesem různých ukazatelů. Všechna tato řešení mají společné to, že je nutné získávat informace o uživatelích jinými způsoby, které si zde také představíme. Práce s anonymními návštěvníky už nebude tak snadná jako dříve.

Jak a kdy se připravit na ukončení?

Konec cookies třetích stran znamená novou éru v online marketingu. E-shopy se musí přizpůsobit novým podmínkám a hledat alternativní strategie pro cílení reklamy a sběr dat, vlastní data lze sbírat například skrz:

  • Věrnostní programy
    Zavedení věrnostních programů může motivovat zákazníky k opakovaným nákupům a zapojení se s vaším e-shopem. Data z věrnostních programů mohou poskytnout cenné informace o nákupních preferencích a chování zákazníků.

  • Newslettery
    Pravidelný newsletter nejenže udržuje zákazníky informované o novinkách, akcích a nabídkách vašeho e-shopu, ale zároveň také sbírá užitečná data o vašich zákaznících.

  • Sociální sítě (Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok)
    Buďte aktivní na sociálních sítích, diskusních fórech a jiných komunitních platformách, kde se pohybují vaši zákazníci. Zapojením se do konverzací a odpovídáním na otázky a komentáře můžete posílit vztahy se zákazníky a získat tak užitečnou zpětnou vazbu.

Podle poslední zprávy Google Chrome začne blokovat cookies třetích stran pravděpodobně až v prvním čtvrtletí roku 2025, tedy v období od ledna do března.

O Autorovi: Zuzana Šestáková

Zuzana Šestáková

S prvním střetnutím s marketingem na střední škole jsem si uvědomila, že tohle je to pravé a od té chvíle se neustále snažím prohlubovat své znalosti a dovednosti a pozorovat a aplikovat nové trendy. A když nejsem zrovna ponořená v marketingových strategiích, můžete mě najít nejčastěji buď ve sportovním oblečení nebo v nějaké krásné kavárně, kde si ráda dopřávám dobrou výběrovou kávu. Mimo to, miluji cestování a trávení času s rodinou.

Facebook Twitter LinkedIn Google+