Proč drobné požadavky nenaceňujeme předem
11. 4. 2022 | Ing. Tomáš Hojgr, MBA | majitel
Kalkulace vždy zabere fixní čas + čas podle rozsahu zadání.
1) Fixní čas (přečíst zadání, otevřít databázi, otevřít zdrojové kódy, projít historii úprav, ...) nelze nijak výrazně zkrátit. Vždy je to alespoň 20 minut. A pokud vyřešení požadavku zabere třeba hodinu, pak by kalkulace stála třetinu. Plus komunikace o ní. A to je velmi neefektivní. A čekání na schválení zákazníkem realizaci dále zdržuje.
2) Také si myslíme, že umíme odhadnout, co zákaznik potřebuje. A když je jeho požadavek drobností, tak nemá smysl jej obtěžovat zbytečnou komunikací o odhadu náročnosti, ale raději ho potěšíme tím, že další email o požadavku = HOTOVO.
3) Vycházíme z předpokladu, že když už si zákazník něco přeje, rozhodně nějakou časovou náročnost očekává. A naši zákazníci ví, že každý požadavek prochází testingem, codereview a dalšími věcmi, na žádném požadavku se nikdy nepodílí pouze jeden kolega. Proto každý požadavek vždy zabere alespoň hodinu.
Takže když zákazník požadavek zadává, minimálně s hodinou počítá. Proto je zbytečné se ho na to znovu ptát:"Vážený zákazníku, váš požadavek zabere hodinu práce. Souhlasíte s realizací?"
Proto je u malých drobností kalkulace zbytečným plýtváním a proto drobnosti nenaceňujeme předem.
Jsme pak schopni drobnosti doručit rychleji (nečeká se na komunikační ping-pong o kalkulaci) a levněji (nepálíme čas odhadem něčeho, co vlastně nikoho nezajímá).